NO / ENG
youtube

YOUTUBE.
FANTASTISKE MULIGHETER.

Denne artikkelen gir deg et lynkurs om YouTube - og mulighetene som finnes der for varemerker.

YouTube. Verdens andre største søkemotor. Den tredje største? YouTube på mobil. Vi snakkes.

Spray and pray. Slik har det alltid blitt gjort. Massepepring av budskap og håp at de husker adressen, telefonnummeret eller mailen din.

Hvorfor lese denne artikkelen. Poenget med denne siden er å argumentere for ett enkelt poeng. At du bør bruke penger på å lage innhold for varemerket ditt som du distribuerer i en kanal som er rimeligere enn de tradisjonelle. Dette gir mer penger til å lage budskapet godt. Bruk så resten av pengene, nå langt mindre enn du hadde tenkt, på å markedsføre kanalen - og innholdet - og få abonnenter. Hvorfor? Jo fordi da har du rett og slett data og kontaktinfo på de som var interesserte - og kan markedsføre til dem over tid.

YouTube har siden starten i 2005 eksplodert og har blitt et sted å konsumere underholdning, lære noe nytt, slå ihjel dyrebar tid som du egentlig skulle brukt på noe mye viktigere, eller kommunisere med andre som bryr seg om det samme som du ser på. Du bruker mobil, TV-en eller pc. Å bli underholdt på YouTube spiser av den tiden du benytter på å se tv. Det er jo greit nok det. Men den potente forskjellen: det er mulig å kommunisere med dine kunder på YouTube og det er mulig å gjøre de til abonnenter av reklamene dine.

Det gjør du i end-board , som er en klikkbar sluttplakat i filmen din - med «call to action» - relevante for det du ønsker å oppnå. «Kjøp nå», «registrer deg i dag» eller «få mer informasjon».

YouTube.
Underholdning. Sosialt.
Informasjon. Men reklame.


Sammenliknet med TV, er YouTube unikt fordi det også fungerer som et sosialt medie. Er du logget inn kan du velge å følge en kanal og motta ukentlige mailer i mailboksen med sprellferske filmer. Og du kan prate med de som gir ut filmene. Få tilbakemelding - og påvirke. Varemerker - og privatpersoner som gjør det som hobby. Av privatpersoner som produserer innhold til YouTube i dag, er Norges største Pelle K. Søk det opp. Kan ditt varemerke skape like underholdende filmer som Pelle, på dine premisser? Har du råd? Koster det mye? Hvem kan hjelpe deg? Vi kan.

Vi kan noe om TrueView annonsering, formatering av innholdet, konseptutvikling fra scratch, produksjon, regi, casting, grafikk - og aller viktigst - den digitale kundereisen frem til den konvertering og oppnåelse av målet ditt. Gullmedalje.

pellek

Pelle K. Norges aller største YouTuber, med snart 2 000 000 abonnenter og over 250 millioner visninger av sine filmer.

Han bor i Kodal utenfor Sandefjord. Og har betalt huset sitt med penger han har tjent på YouTube.

Økningen i bruken av Youtube eskalerer daglig som en…tja. Det finnes nesten ikke ord for det. Det eskalerer vilt og bare i Norge har 35% av målgruppen mellom 15 - 29 år i 2016 ikke sett på vanlig tv. I det hele tatt. Men de ser Youtube. Da må varemerkene være på YouTube, da. Ellers er det jo ikke mulig å påvirke dem? Ja? Du tar det kloke valget om å bruke 20% av markedsbudsjettet ditt på YouTube? Du ser fremover?

Så hva gjør du da? Hva skal du gjøre når du skal engasjere på YouTube?
Skal du lage en kanal og fylle den med reklamefilmene dine?

Svaret er nei. Du skal ikke det.

Tenk om TV2 bare sendte reklamer og ingen programmer. Det finnes bare én måte å gjøre reklame på YouTube på. Det er å ta avgjørelsen om å faktisk gjøre det.

Men det finnes tre måter å nå ditt eget publikum ved å bruke YouTube.

lego

Lego.

En innmari stor kanal på YouTube. Har de holdninger som du ikke kan ha?
Svaret er nei. Du kan også.

Nummer en. TRUEVIEW annonsering. Lage en reklamefilm som spilles av før en annen film. Du velger målgruppe - filmen lastes opp - og vises før avspilling når DIN målgruppe spiller av den filmen de skal se. Uansett film. Og siden det er Google som eier YouTube, kan man vite hvem som ser filmene - og få disse plassert foran riktig publikum. Hvis du kjenner til Adwords, så fungerer Trueview på samme måte. Det er jo tross alt Google som eier YouTube og de vet godt hvem som ser på. De har en profil på deg - basert på de søkene du gjør på Google. Slå den du. Vil du nå single husmødre i Rogaland? No problemo.

Kan Sølvsuper hjelpe deg med Trueview annonsering? Ja, det gjør vi gjerne!

skipad

Skal du overleve denne knappen må du tenke nytt.

Nummer to. En annen måte er å aktivere varemerket via innholdet som er der. På YouTube finnes det såkalte «YouTubere». Det er personer som produserer små tv-programmer jevnlig og har en følgerskare. Som «Pelle K» og hans snart 2 000 000 abonnenter. Hvis Pelle K har en film og ditt produkt er i den filmen - så har du en hyggelig reach for ditt markedsbudskap. Eksempelvis. Om du har det publikummet. Det finnes kanaler for ALT.

Eksempel: YouTuberen NOOBWORK inviterte sine fans til å møte ham på Tusenfryd. Over 2500 personer møtte. Tusenfryd hadde ingenting med dette initiativet å gjøre før Noob tok kontakt.

lego

Kan Sølvsuper hjelpe deg med å aktivere produktet ditt i en kjent YouTubers kanal? Ja, det kan vi. Vi har direkte relasjon til svært mange av de aller aller største norske YouTuberne. Og de har spredning på alder - tema og er både menn og kvinner. Hvordan har vi denne kontakten med YouTuberne? Ta kontakt så skal vi fortelle deg alt vi kan om dette.

Nummer tre. Du kan produsere innhold selv - under eget flagg. Du kan ha en kanal som heter produktet ditt og bærer navnet til ditt varemerke. Eksempel: en kanal fra «Hellasreiser» - som handler om å reise til Hellas. Eller en annen variant: en kanal som XXL står bak - som heter VILLMARKSLIV, pepra godt med XXL produkter…

Kan Sølvsuper lage spennende, idésterkt og engasjerende innhold som får mye visninger på YouTube? Ja, det kan vi - vi hjelper deg fra start til mål.

Fordelen med YouTube er at man effektivt kan segmentere på målgruppe, og på denne måten sikre at man kun betaler for visninger i den aktuelle målgruppen.

La oss si du ønsker å plassere en film på Trueview. Når vi løser oppdrag som kun skal vises på TrueView plattformen, skriver vi - og løser filmen på en helt spesiell måte. Det er ikke så komplisert men du må vite hva som gjelder fordi SKIP AD finnes. Og du må ha en del teknisk Youtubekompetanse fordi CLICKTAG finnes. Denne kompetansen har Sølvsuper. Ta kontakt.

Som vi sier - du fyller ikke en Youtubekanal med reklamefilmer. Du må lage noe som underholder. Det er lavterskel underholdning som folk har lyst til å se, som egner seg for YouTube. Og det å få views er ikke gratis. Du brander kanalen.

Som de sier over dammen. «Why bother»? Fordi det virker. Du plukker ned relevante kunder fra massene og gjør de til faste mottakere av ditt budskap. Spørsmålet er ikke om det fungerer. Spørsmålet er hvor mange abonnenter din kanal har plass til.

Vi kan hjelpe deg med alt dette. Vil du vite mer? Vi vil møte deg.

Se flere filmer

Gjensidige

Gammel og ung

Viasat

Champions freaks

Uno-X

Hydrogenbil

Q-Meieriene

Q Frokostyoghurt

Q Sjokolademelk

Tante Brita

OneCall

Kaffe

FN

Bærekraftig utvikling

Gjensidige

Svovelgranater

Smartek

Skjult krise

BankAxept

Kontaktløs betaling

Fellesforbundet

Pappa

Skandiabanken

Biltips med Jan Erik Larssen

Jarlsberg

Omelette

Yara

Low Carbon Footprint

Pepsi Max

Live for now

Skandiabanken

Fjernstyrt bil

DNK

Hva er nødnett?

yA Bank

Ya-Mannen

Prisjakt

Laptop til leppestift

Toyota

Prøv min Hybrid

YX

Trucks

skandiabanken

Det skal være enkelt

Kirkens Nødhjelp

Bøssebærerens motivasjon

Evado Filip

Childfinder

Skandiabanken

Papirhus

Vestre

Quality programme

Prox Dynamics

PD-100 Black Hornet

Se flere filmer

Gjensidige

Gammel og ung

Viasat

Champions freaks

Uno-X

Hydrogenbil

Q-Meieriene

Q Frokostyoghurt

Q Sjokolademelk

Tante Brita

OneCall

Kaffe

FN

Bærekraftig utvikling

Gjensidige

Svovelgranater

Smartek

Skjult krise

BankAxept

Kontaktløs betaling

Fellesforbundet

Pappa

Skandiabanken

Biltips med Jan Erik Larssen

Jarlsberg

Omelette

Yara

Low Carbon Footprint

Pepsi Max

Live for now

Skandiabanken

Fjernstyrt bil

DNK

Hva er nødnett?

yA Bank

Ya-Mannen

Prisjakt

Laptop til leppestift

Toyota

Prøv min Hybrid

YX

Trucks

skandiabanken

Det skal være enkelt

Kirkens Nødhjelp

Bøssebærerens motivasjon

Evado Filip

Childfinder

Skandiabanken

Papirhus

Vestre

Quality programme

Prox Dynamics

PD-100 Black Hornet

Disse stoler på oss